Foto: De aanwezigen werden verdeeld over vier tafels, waar over verschillende onderdelen van het evenementenbeleid werd gesproken, zoals bijvoorbeeld veiligheid en het vergunningenproces.
Foto: De aanwezigen werden verdeeld over vier tafels, waar over verschillende onderdelen van het evenementenbeleid werd gesproken, zoals bijvoorbeeld veiligheid en het vergunningenproces.
dinsdag 19 september, 15:34

Volle bak bij bespreken knelpunten evenementenbeleid gemeente

STEENBERGEN – Een zaal vol betrokken, deskundige organisatoren en vrijwilligers van evenementen in de gemeente Steenbergen. Beter hadden de aanwezige ambtenaren en raadsleden in ’t Cromwiel het niet kunnen treffen. Het zijn namelijk deze mensen die jaar in jaar uit vergunningen aanvragen voor bekende evenementen zoals de Kleine Tour, carnaval, schuurfeesten en Steenbergen Live. Met de opbrengst van de avond wil de gemeente het huidige beleid aanpassen waardoor het beter aansluit.

“Onbezorgd genieten van al die mooie evenementen die plaatsvinden in onze gemeente”. Daarmee trapte Paul Kop namens de afdeling vergunningen van de gemeente de avond af. Dat doel is uiteraard iets waar alle aanwezige partijen zich in konden vinden. Maar de weg naar het evenement toe is er soms wel eentje met hobbels. Van beveiligers tot verkeersregelaars: het is in deze tijd van een toenemend aantal regels niet altijd eenvoudig om als organisator je weg door het woud van papieren te vinden. “We zien dat een derde van de aanvragen niet compleet is. Dat is natuurlijk jammer, want daardoor loopt de aanvraag automatisch vertraging op en dat wil niemand”, aldus Kop.

Niet iedereen bekend met calamiteitenplan

Wat achter zo’n incomplete aanvraag schuilt, werd duidelijk aan de hand van praktijkvoorbeelden die aan de verschillende thematafels werden besproken. “Zo’n vijf jaar geleden werd ineens de eis neergelegd dat je een calamiteitenplan moest inleveren bij je aanvraag. Daar zat verder geen uitleg bij, dus uiteindelijk zijn we als verenigingen onderling gaan bellen om tips uit te wisselen. Maar een blauwdruk vanuit de gemeente zou wel handig zijn. Wij als Kleine Tour zijn best een grote club, maar voor veel vrijwilligers is dit onbekende materie”, zei Coen Embregts, niet alleen actief bij de Kleine Tour maar ook bij SKS. “Hetzelfde geldt voor verkeersregelaars. Niet iedereen weet dat die aangemeld moeten worden bij de gemeente. En ook de kosten blijven maar oplopen.”

“Het is Steenbergen, niet de Randstad”

De ambtenaar aan tafel kon zich dit voorstellen en noteerde de tip. “Maar er zitten ook nadelen aan zo’n blauwdruk. We willen namelijk wel dat de organisatoren van een evenement worden uitgedaagd om na te denken over de mogelijke risico’s. Dat kan bijvoorbeeld gaan om weersomstandigheden of brandgevaar.” Kritiek op bepaalde regels klonk er ook. Rian Liefhebber, bekend van de Ontmoetingswinkel maar ook bestuurslid bij ONS Steenbergen, noemde de twee vereiste beveiligers bij de Jaarmarkt “onnodig”. “Het is Steenbergen, niet de Randstad.” Anouschka Martens, namens d’n Dweilberg, herkende dit. “Die tweede beveiliger die we bij het Zomercarnaval moesten regelen, kon wel biertjes gaan tappen want die had niks te doen.”

Aanpassingen worden teruggekoppeld

Het huidige evenementenbeleid stamt uit 2017. Vorig jaar zijn er tijdens een informatiebijeenkomst door organisatoren ook al knelpunten genoemd. Samen met de opbrengst van de beeldvormende vergadering van gisteravond kunnen er aanpassingen in het beleid worden gedaan. Maar ook de gemeenteraadsleden hebben hun oor te luisteren gelegd en kunnen hun bevindingen op de agenda zetten. De aanwezige organisatoren krijgen sowieso eventuele aanpassingen teruggekoppeld. 

Door: Nicole van de Donk

Uit de Steenbergse Courant