Afbeelding
maandag 20 maart 2023, 12:00

“Proactieve instelling ambtenaren moet frustraties bij inwoners voorkomen”

STEENBERGEN – Dat de verlichting die de Nederlands Hervormde kerk in Steenbergen aanlicht, al een jaar kapot is, was de aanleiding voor de Volkspartij om dit als onderwerp op de politieke agenda te zetten. De echte reden was het niet. Volgens Michel Lambers gaat het vooral om de wijze waarop er vervolgens met burgers en gemeenteraad is omgesprongen. Dat moet beter, betoogde het raadslid tijdens de oordeelvormende vergadering van afgelopen woensdag. Wethouder Maurice Remery was het met hem eens.

Kort samengevat: De lampen die de kerk aan het Kerkplein aanlichten, zijn al ruim een jaar kapot. Op meldingen van inwoners via de Gemeente App werd niet gereageerd. De kerk kreeg daarentegen wel haar jaarlijkse rekening voor een bijdrage in de kosten van verlichting die het niet doet. De Volkspartij stelde er vragen over, kreeg er geen correcte antwoorden op en besloot het onderwerp te agenderen. Temeer omdat foute informatie vanuit de ambtelijke organisatie een maand eerder ook al aanleiding voor vragen was. Toen ging het om het verstrekken van een energietoeslag aan een inwoner in een mantelzorgwoning.


Het is niet goed gegaan

Reden voor Lambers om de problematiek scherp aan te vliegen: “Als de raad vragen stelt, willen we correcte informatie. De gemeente Steenbergen bestaat 751 jaar en in die jaren zult u wel geleerd hebben hoe u moet communiceren. We doen een appèl op u om de raad volledig en wel te informeren. Er zijn misschien geen bewuste fouten gemaakt, maar het is ook niet goed gegaan. Wij willen er als raad op kunnen vertrouwen dat de informatieverstrekking dubbel gecheckt wordt en correct is.”


Geen excuus

Wethouder Maurice Remery gaf ruiterlijk toe dat de fout gemaakt is. “Het signaal is op de verkeerde plek binnengekomen. Dat mag geen excuus zijn, want het had vervolgens naar de goede afdeling gestuurd moeten worden. Dat is niet gebeurd. Dat betreuren we, want we staan voor dienstverlening. Menselijke fouten worden gemaakt en dat kan ik nooit uitsluiten. Maar als er klachten uit voortkomen, moet je die als organisatie goed opvangen.”


Frustraties voorkomen

Dat laatste is volgens de wethouder dan uiteindelijk wel gebeurd. “Ambtelijk zijn er excuses aangeboden,” vertelde Remery. “We trekken hier lering uit. Door kordaat optreden van de teamleider is het snel opgelost en dat is waar wij als organisatie naartoe werken. We willen dat al onze ambtenaren pro-actief omgaan met onze inwoners. Zo kunnen we voorkomen dat er frustraties komen. Juist daarmee zijn we binnen de organisatie aan de slag. Er is een cultuur ontstaan die voor een te grote kloof tussen burger en organisatie heeft gezorgd. Die proberen we te dichten.”

Michel Lambers toonde zich tevreden met de antwoorden van de wethouder.

Door: Dasja Abresch

Uit de Steenbergse Courant